Blog

Linda Koster / Reizen  / Stockholm & Sandhamn

Stockholm & Sandhamn

Mijn reis avontuur eerder in deze week in Zweden, over Uppsala & Sigtuna kun je hier lezen.

Stockholm

Tijd voor een dagje naar de hoofdstad van Zweden, het mooie Stockholm! Vanuit studentenstad Uppsala ben je er met de snelle trein in 38 minuten. Stockholm heeft ontzettend veel eilandjes en wordt ook wel het ‘Venetië van het Noorden’ genoemd. Het ligt aan het Mälarmeer (Zweeds Mälaren) welke met de Oostzee in verbinding staat. De stad heeft erg mooie architectuur en je komt dan ook het ene naar het andere mooie gebouw tegen. In het stadspark ‘Kungsträdgården’ waren twee prachtige tunnels van roze kersenbloesem bomen! Ook was een grote ronddraaiende uitzichttoren opgebouwd special voor het Eurovisiesongfestival. Ook werd er flink gepromoot door middel van vlaggen en grote wanden voor het songfestival.

Na een tijdje rondslenteren zijn Kevin, Mark en ik naar de oude stad van Stockholm gelopen genaamd ‘Gamla Stan’. Dit deel van de stad ligt op een eiland maar is verbonden met bruggen. Gamla Stan vond ik erg mooi omdat je het karakteristieke van de stad goed kon zien: oude wegen en smalle steegjes, huisjes in okerkleur, rood en groen geschilderd. Hier hebben we onder andere het koninklijk paleis bekeken, kebab gegeten en op een mooie plek gestaan waar je over heel Stockholm heen kon kijken. Foto momentje 😉. Na een flinke wandeling door ‘gids’ Mark die alles wist te vinden kwamen we bij een mooie boulevard, hier wonen de rijkste mensen van Stockholm. We kwamen dan ook de ene na de andere dure auto tegen. We hadden ook vandaag weer erg geluk want het was super warm! We liepen verder langs het water en omdat we eigenlijk de hele dag al aan het lopen waren, was het hoog tijd voor een drankje! Ik koos een lekkere smoothie. Er kwamen bootjes langs het terras en het was er gezellig druk. Na een korte wandeling over het schiereiland Djurgården waar tevens een groot attractiepark gebouwd is, zijn we met de trein weer terug naar Uppsala gegaan.

ZonZeeZand-eiland

Donderdag – Tijd voor een chill dagje in Sandhamn. Sandhamn ligt op het eiland Sandon (zand eiland) welke in de archipel van Stockholm ligt, zo’n 50 km van Stockholm stad. Ruige, bewoonde eilanden, maar ook verlaten eilandjes en kale rotsen dat is de archipel. Deze omvat zo’n 24.000 eilanden. Allereerst moesten we met de trein van Uppsala naar Stockholm om verderop in de stad een bus naar Stavsnas te pakken. We waren erg op tijd maar omdat ze aan het verbouwen waren in Stockholm en degene aan de telefoon en op de website verkeerde informatie gaven, hadden we bijna de bus gemist. Op het nippertje haalden we deze, helaas kwamen we in de file en stapten we een dik uur later dan gepland pas op de boot naar Sandhamn. Na een korte boottrip kwamen we aan in het super schattige en typisch Zweedse havenstadje Sandhamn. Na een wandelingetje door het bos kwamen Mark en ik bij een super mooi uitzichtpunt over zee. Na flink wat foto’s liepen we verder door het bos, langzaam verscheen door de bomen weer het mooie blauwe water. Hier zijn we lekker op het zandstrand gaan zitten. Zon, Zee, Strand en dat in Zweden!

We hadden in Stockholm bij de supermarkt al lekkere Zweedse broodjes en dergelijke gehaald en hebben deze lekker opgegeten. Ik heb zelf nog even met m’n blote voeten over de rotsen een rondje gelopen, lekker genieten van de natuur en de zon. Later zijn we door het bos naar het mooie vissersdorpje gelopen. Echt een warm eiland gevoel. Door het dorpje lopend was er een grote rots welke uitzicht bood over de gekleurde dakjes van het dorp en een vergezicht over de blauwe zee met de kleine eilandjes. Tijd voor een fotosessie! Sandhamn is echt een aanrader op een warme dag. De terugweg ging een stuk makkelijker dan de heenweg, de boot ging namelijk gelijk door naar Stockholm zodat we niet nog met de bus hoefden. Naarmate we Stockholm naderden ging de zon langzaam onder. Terug in de stad hebben we nog eventjes een drankje gedronken met de vroegere Erasmusvrienden van Mark die nog steeds in Zweden wonen. Namelijk Luiza uit Finland en Mahes uit India met een vriend uit Duitsland.

Mijn laatste dagje in Zweden heb ik lekker rustig aan gedaan. Eerst uitgeslapen en daarna natuurlijk Fika-tijd met Kevin, Mark en Allison uit Alaska. De rivier in Uppsala lag er vredig bij en er zaten veel mensen rustig aan het water net zoals eerder deze week. Na een tijdje in het park gezeten te hebben en van de laatste zonnestralen in Uppsala te hebben genoten, was het tijd om de bus terug naar Arlanda Airport te pakken…Terug naar Nederland!